Malatya’da Güneş ve Rüzgar Enerjisi Uygulamaları

11.07.2012

ODTÜLÜ Malatyalılar Derneği olarak ODTÜ Güneş Enerjisi Araştırma Merkezi (GÜNAM) ve ODTÜ Rüzgâr Enerjisi Araştırma Merkezi (RÜZGEM) ile Nurol Holding Ar-Ge AŞ iş birlikteliğinde Malatya’da enerji verimliliği ile güneş ve rüzgâr enerjilerinin kullanımına yönelik uygulamalar yapmak üzere 11 Temmuz 2012, Çarşamba günü Malatya’da Malatya ili yöneticileriyle bir araya geldik.

ODTÜLÜ Malatyalılar Derneği olarak 19 Nisan 2012 tarihinde ODTÜ GÜNAM ve ODTÜ RÜZGEM ile imzalamış olduğumuz iş birliği protokolü gereğince Malatya ili ve çevresinde yenilenebilir enerji kaynaklarından olan güneş ve rüzgar enerjilerinin kullanımını artırmak amacıyla çeşitli çalışmalar yürütmekteyiz. Bu süreçte özellikle güneş enerjisi uygulamalarında ODTÜ GÜNAM ile sürekli çalışma halinde olan Nurol Holding Ar-Ge AŞ ile bir araya gelerek çalışmalarımıza hız kattık.

Özellikle Mayıs ayından bu yana Malatya’da güneş enerjisiden yararlanılması amacıyla örnek projeler geliştirmeye başladık. Park ışıklandırmaları, ev ve okul uygulamaları, sanayi tesisleri için enerji temini, akıllı binaların(enerji tasarruflu) oluşturulması gibi çeşitli konularda ODTÜ GÜNAM ve Nurol Holding Ar-Ge AŞ ile birlikte çalışmalarımız oldu.

Kimler Katıldı?

ODTÜLÜ Malatalılar Derneği olarak, Malatya ili yöneticileriyle yenilebilir enerji politikalarını ve uygulamalarını görüşmek üzere, organize ettiğimiz teknik geziye; ODTÜ RÜZGEM Başkanı Doç.Dr.Oğuz Uzol, ODTÜ GÜNAM Tesis Müdürü Harun Tanık, Nurol Ar-Ge AŞ Genel Müdürü Murat Sert, ODTÜLÜ Malatyalılar Derneği Başkanı Ali Çelik, ODTÜ Rüzgem Danışmanı Tan Atuk, Fizik Mühendisi Erdem Katı ( Nurol Holding), ODTÜLÜ Malatyalılar Derneği proje sorumlusu Murat Güneş, ODTÜ Çevre Müh. Araş. Görevlisi Güray Doğan ve ODTÜ Elektrik-Elektronik Mühendisliği’nden Muhammed Ali Yiğit katılmışlardır. Ayrıca Fırat Kalkınma Ajansı Uzmanları olan Tuğba Pembegül ve Mithat Yüzeroğlu gün boyunca gerçekleştirilen ziyaretlerde bizlere eşlik etmişlerdir.

Yeşilyurt’ta Kahvaltı

11 Temmuz 2012 tarihinde söz konusu çalışmaların yerinde incelenmesi, il yöneticileriyle görüşülmesi amaçlarıyla Malatya’ya teknik bir gezi düzenledik. Bu gezi kapsamında ilk olarak Yeşilyurt Belediye Başkanı Mehmet Kavuk’un misafiri olduk. Bu sırada Malatya Belediye Başkan  Vekili Selim Pilten, Fırat Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Fethi Altunyuva, Malatya TEİAŞ Müdürü Kemal Göçer ve Fırat Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr.Hayrettin Can bize eşlik ettiler. Ayrıca yakın zamanda emekliye ayrılıp Malatya, Yeşilyurt’a yerleşen ODTÜ Mühendislik Fakültesi eski dekanlarından Prof.Dr. Ruşen Geçit ile de bir araya geldik.

Levent Vadisine Ziyaret

Kahvaltının ardından Malatya Valiliği’nin tahsis etmiş olduğu araçla Akçadağ ilçesi yakınlarında bulunan Levent Vadisine gittik. Burada bulunan seyir terası ve mağaraların güneş enerjisiyle aydınlanması ve vadinin tarihi konusunda Malatya Valiliği, KUDEB Başkan Yrd. Birol Bayram Güngör’den bilgi aldık.

İl Özel İdare Yeni Hizmet Binası İnşaatı

Levent Vadisinin ardından henüz temel aşamasında olan Malatya İl Özel İdare yeni hizmet binası inşaatını ziyaret ettik. Burada il özel idare genel sekreterliğine bağlı mimar ve mühendislerden bina hakkında bilgi aldık. Binanın kendi enerjisini üretebilmesi amacıyla yapılabilecek çalışmalardan bahsettik.

Organize Sanayi Bölgesi

Birinci ve ikinci organize sanayi bölgesinde yapılması düşünülen çalışmalar kapsamında Malatya Ticaret ve Sanayi Odası Genel Sekreteri Erkan Gölgeli eşliğinde OSB-1 ve OSB-2 gezilerek, her iki bölgenin enerji ihtiyaçları belirlenmiştir. Aynı gün Malatya’da bulunan bir bankanın yöneticileri tarafından Malatya’da bulunan organize sanayi bölgesi şirketleri için enerji verimliliği çalışmalarında kullanılmak üzere uygun kredilerin verileceği de öğrenilmiştir. Böylelikle yakın zamanda organize sanayi bölgesinde yapılacak enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji çeşitlerinin kullanılmasına yönelik çalışmaların hız kazanacağı düşünülmektedir. Bunun sonucunda her bir şirket kendi enerjisini güneş ve ya rüzgardan üretebilecek aşamaya gelecektir.

Malatya Valisi ve il yöneticileri ile bir araya geldik...

Ziyaretlerin ardından öğlen yemeğinde Fırat Kalkınma Ajansının ev sahipliğinde Malatya Valisi Doç. Dr. Ulvi Saran, Belediye Başkan V. Selim Pilten, Fırat Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Fethi Altunyuva ve İl Özel İdare Genel Sekreteri İrfan Kaya ile bir araya geldik. Burada özellikle güneş ve rüzgar enerilerinin Malatya’da uygulanması konusunda yapılabilecek çalışmalardan bahsettik.

Fırat Kalkınma Ajansı’nda Toplantı

Yemeğin ardından Fırat Kalkınma Ajansı toplantı salonunda Malatya’da güneş ve rüzgar enerjilerinden elektrik üretmek üzere hali hazırda çalışmaları olan ve/veya bu yeniliklerden yararlanmak isteyen özel ve/veya kamu çalışanları ve Fırat Kalkınma Ajansı Uzmanları ile bir araya geldik. Oturum başkanlığını Fırat Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Fethi Altunyuva’nın üstlendiği toplantıda, Belediye Başkan V. Selim Pilten, Ticaret ve Sanayi Odası Genel Sekreteri Erkan Gölgeli ve basın mensupları da hazır bulundular. Bu toplantı sayesinde hali hazırda çalışmaları olan kişilerin, Malatya ili yöneticileriyle bir araya gelmesi sağlanmıştır. Ayrıca ODTÜ’de sürdürülmekte olan güneş ve rüzgar enejisi araştırma-geliştirme çalışmaları hakkında katılmcılara bilgi verilmiştir.

Malatya Belediye Başkanlığı’na Ziyaret

Şehir dışında olması sebebiyle bir araya gelemediğimiz Belediye Başkanı Ahmet Çakır’a vekalet eden aynı zamanda Malatya Belediyesi’inde eneji işlerinden sorumlu olan Başkan Yrd. Selim Pilten’i; başkanlık makamında ziyaret ettik. Bu ziyaret sırasında özellikle parklarda; enerji verimliliği ve güneş enerjisi uygulamaları ile ilgili yapılabilecek çalışmalardan bahsettik.

Turgut Özal Tıp Merkezi Ziyareti

Malatya İnönü Üniversitesi, Turgut Özal Tıp Merkezi hastanesini ziyaret ettik. Burada İnönü Üniversitesi Rektör Yrd. Prof. Dr. Süheyla Ünal ve Başhekim Prof. Dr. Ünsal Özgen ile bir araya geldik. Tıp merkezinin enerji tüketimininin azaltılması ve yenilenebilir kaynaklar kullanılarak yapılacak enerji üretiminin uygulanması konularında önerilerimizi ilettik.

Battalgazi Ziyareti

Günün sonunda Battalgazi Kaymakamı Abdulmutalip Aksoy, Battalgazi Belediye Başkan Yrd. ve Malatya yerel basınından Murat Çelik ile akşam yemeğinde bir araya geldik. Burada çiftçilerin sulama problemi yaşadığından bahseden Kaymakam bey’e; bu sorunun güneş enerjisi kullanılarak çözülebileceği hakkında bazı örnek uygulamalardan bahsettik. Battalgazi ilçesinde bulunan Kervansaray ve Ulu Camiyi gezerek gezi programını sonladırdık.

Malatya İli yöneticilerine teşekkürlerimizi sunuyoruz...

Malatya’ya düzenlediğimiz gezi kapsamında göstermiş oldukları ilgi ve katkılardan ötürü başta Malatya Valisi Doç. Dr. Ulvi Saran olmak üzere, Malatya İli Belediye Başkan V. Selim Pilten, Battalgazi Kaymakamı Abdulmutalip Aksoy, Yeşilyurt Belediye Başkanı Mehmet Kavuk, İnönü Üniversitesi Rektör Yrd. Prof.Dr. Süheyla Ünal, Fırat Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Fethi Altunyuva, İl Özel İdare Genel Sekreteri İrfan Kaya, Turgut Özal Tıp Merkezi Başhekimi Prof.Dr. Ünsal Özgen ile Malatya Ticaret ve Sanayi Odası Genel Sekreteri Erkan Gölgeli’ye teşekkürlerimizi sunuyoruz. Ayrıca gün boyunca bizlerle birlikte olan Fırat Kalkınma Ajansı Uzmanları Tuğba Pembegül ve Mithat Yüzeroğlu ile Malatya Güncel adlı haber sitesinin Genel Yayın Yönetmeni Murat Çelik ve ekibine  teşekkürlerimizi sunuyoruz.

Fotoğraflar: Gürhan Selan (Malatya Güncel), Fırat Kalkınma Ajansı ve Malatya Belediyesi tarafından çekilmiştir.